mandag 19. mars 2007

Skole for fremtiden

... blæh....skikkelig ullen målsetting "skole for fremtiden". Spøk til side. Etter at Høyre i regjering fikk innført Kvalitetsreformen, har norsk skolepolitikk fått et helt annet innhold enn tidligere. Nå innser tilogmed sosialister at det er nødvendig å snakke om kvalitet - og å måle resultater for å kunne gi riktig undervisning.

Det blir stadig mer aktuelt også å se barnehagen som et ledd i barns opplæring. Det betyr mer pedagogikk og "lek & læring" i barnehagene - hvor det også snakkes om kvalitet i innholdet. Så er vi åpenbart på vei mot heldagsskolen. Er det bare greit?

Men altså hvor går vi videre i utviklingen av skolepolitikken? Både mht innhold i barnehagen, tettere kobling mellom barnehage og skole og mer kvalitet og tilpasset undervisning i skolen.

Hva skal vi mene med tilpasset undervisning? Toppidrettsgymnas og dyrking av idrettstalenter er ukontroversielt. Hvorfor er det så ugreit å dyrke frem realfags-eller språktalenter?

Er skolepolitikken i ferd med å bli distriktspolitikk? Hvorfor er det på død og liv viktig å ha universiteter over hele landet? Burde man ha ambisjoner om å dyrke frem ett knallbra universitet; som ville være blant de 5 beste i Europa - verden?

Ingen kommentarer: